Nyckeln till Frihet~
Publicerat den

 

Jag såg klart filmen för första gången förra veckan på svenskan. Det kändes som alla i hela klassen hade sett den förutom mig och tyckte den var så himla bra och de förstod inte hur man inte kunde ha sett den. Men jag håller nu med, hur man man inte ha sett den? Det måste vara en av de bästa filmerna jag någonsin sett! Det är ju ett drama, men jag älskar verkligen hur de ändå trycker in lite komedi i det hela. På så vis blir inte själva handlingen så sjukt deppig/tråkig som drama kan vara.

Eftersom vi har sett klart filmen nu på svenskan ska vi skriva en filmanalys om den och jag kan ärligt säga att jag inte är så pepp på den delen. Att se filmen går bra men att sedan också skriva en analys om den och påpeka varenda liten hörna med spindelnät och sedan skriva hur kameravinklarna var och så vidare. Det är inte riktigt exakt så, men känns som det. Texten under här är lite av den text jag har skrivit i min filmanalys, dock bara en kladd så den kommer kanske se lite annorlunda ut när jag väl lämnar in den. Jag har skrivit lite om vad den handlar om så att man ska få ett litet "hum" om vad man ger sig in på (om man ser den då) och om du inte sett den råder jag dig att göra det! Du kommer älska den, precis som jag gjorde!

 

"Filmen är baserad på ett av Stephen Kings verk, ’Rita Hayworth and Shawshank Redemption

Filmen utspelar sig mestadels i ett fängelse som heter ’Shawshank Redemption’. 1947 får fängelset nya fångar, varav en av dem heter Andy Dufresne, en tystlåten och ambitiös man med en lysande karriär som bankman. Han är åkallad för mordet på sin fru och nye hennes älskare och blev alltså skickad till Shawshank Redemption. Problemet är att han är oskyldig. Han var på väg att göra det, men gjorde det inte. Tyvärr pekar alla bevis på honom.

Väl inne i fängelset träffar han på en man, Ellis Boyd "Red" Redding. Han säger att alla amerikanska fängelser har någon som honom, en person som kan fixa allt. Och då menar jag exakt allt."







NAMN
 

MAIL


URL





Spara?